SkipsMagasinet.no - Forum Forum Hovedsiden SkipsMagasinet.no - Forum
Skipsfartsforum - Hyrebarometer

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

TÞr du satse på jobb på sjÞen?

Start Nytt Tema   Svar på Tema    SkipsMagasinet.no - Forum Forum Hovedsiden -> Teknisk Fagskole eller VK2 / VK3
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
maskinisten
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Apr 29, 2005 3:30 am    Tittel: Tør du satse på jobb på sjøen? Svar med Sitat

hei , jeg vil nå bare først få si at jeg er litt imponert over at ungdomen faktisk vil utdanne seg til en jobb til sjøss fortsatt, på tross av dårlige lønninger ,dårlige fritidsordninger og usikre arbeidsforhold og ubrukelige fagforeninger,og med tanke på den konstante trusselen fra rederene med at vi vil bli erstattet av billig arbeidskraft.

Etter å ha tatt et par år som smører/motormann, tok jeg de to siste årene (vk2 og vk3) og har nå kl1 sertifikat.
Jeg har jobbet totalt ca 15 år til sjøss og har blitt byttet ut med polakker 2 ganger og russer 1 gang. Evil or Very Mad

Men er nå i et rederi som satser på norsk mannskap og jobber med oljerelaterte operasjoner på norsk sokkel.
Har kolegaer her som nesten ikke har utdannelse og jobber for operatørselskaper (på denne båten) og tjener myye mer en oss "sjøfolk" og har myyye mere fri (2 uker på og 4 uker av)
Som sjømann vil du aldri få bedre ordninger enn 4 uker på og 4 uker av.
(iallefall ikke om de korrupte forbundene våre får fortsette)
Og lønna har vert stort sett stillestående, de 4 siste årene har vi hatt 0 oppgjør !!

Jeg mener ikke a svartmale det for mye , men det er ikke kjekt å stampe her ute i 4 uker når du ser kolegaer på samme båt ha så utrolig mye bedre ordninger bare fordi de ikke er i kategorien"sjøfolk" men på samme båt Rolling Eyes

Men maten er god her iallefall Laughing
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2005 9:29 am    Tittel: Hei! Svar med Sitat

Hmm...

Kanskje bare jeg som er altfor idealistisk, men jeg synes faktisk ikke at lønn og fritid er det eneste... Hadde klikka for meg hvis jeg skulle sitte på en DP-pult i to uker i strekk, selv om det ble fulgt av fire uker fri... Og en slik ordning for norske sjøfolk er helt urealistisk! Da graver vi vår egen grav. Det er snarere oljearbeiderne som har kjørt nivået usannsynlig høyt!

Uansett, det eneste jeg trives med, er å KJØRE båt, ikke la en datamaskin gjøre det for meg...! Very Happy

BRGDS
A.L
Arendal
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Apr 30, 2005 10:04 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ja er enig med deg at det er veldig kjedelig på disse båtene som ligger på dp her ute i månedsvis uten å flytte på seg.
Og hverdagen her kan bli ganske statisk og preget av rutine.

derfor mener jeg at tiden er inne med en forandring også for sjøfolk , jeg tror ikke lenger det er atraktivt for unge(det sier også lærlingene her)
å gå her å trø i fire uker , når de ser at lærlinger som er ansatt av operatørselskaper (men jobber på båten) går 2 uker på 4 uker av, har høyere grunnlønn og nattillegg (det har ikke sjøfolk), og overtid ved øvelser (det har ikke sjøfolk) osv.

Hvorfor skal det vere forskjell???
Er vi sjøfolk "annenrangs" follk, fortjener vi ikke de samme ordningene som våre kolegaer på samme båten?
er en ansatt på en rigg mere sliten og lei etter to uker enn en sjømann på en supplybåt som har slingret i 2 uker??

Jeg mener at vi har stort sett tapt kampen om jobbene utenriks , på langfart , men nordsjøen og ellers innenriks, har vi fortsatt en sjangs til å bevare våre arbeidsplasser ved å gjøre de mere attraktive.

det er her fagforeningene burde gjort jobben sin , men gjør de det??

Oljearbeiderene har ikke kjørt nivået for høyt , det er bare tull, de ordningene de har burde alle i nordsjøen ha !!!

mvh
maskinisten
Til Toppen
irritert
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Jun 03, 2005 12:47 pm    Tittel: svartmaling Svar med Sitat

Alle negative svartmalere kan dra seg til helvette i land og gi faen i å gå rundt klage på alt. Gjør en god jobb og vær konkuransedyktig så beholder vi jobbene våre. ferdig med det.
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Jun 10, 2005 4:48 am    Tittel: Svar med Sitat

hehe , det var jo et saklig innlegg Laughing
Du må jo vere kjøpt og betalt av rederiforbundet for å kunne komme med slike uttalelser Wink
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Tir Jun 06, 2006 4:23 pm    Tittel: Re: svartmaling Svar med Sitat

irritert skrev:
Alle negative svartmalere kan dra seg til helvette i land og gi faen i å gå rundt klage på alt. Gjør en god jobb og vær konkuransedyktig så beholder vi jobbene våre. ferdig med det.

Er ikke svartmaling. må jo være lov å gi uttrykk for misnøy når andre vi kan sammenligne oss med har mye bedre ordninger.

Har du prøvd å regne ut timelønna di? Vi har veldig dårlige ordninger iforhold til de det er naturlig å sammenligne oss med. Men det er et fint yrke hvis man ikke er så veldig opptatt av lønna. Jobb mye overtid så får man ei lønn man kan leve av. Håper bare at det ikke blir dårligere i årene som kommer.
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Tir Jun 06, 2006 4:38 pm    Tittel: Sattse på en maritim utdanning? Svar med Sitat

Vurderer å ta maritim høgskoleutdanning, men er i tvil. Det er en lang utdanning ( ca 5 år inkludert kadettperioden). Vi har dårlige ordninger i dag og det ser ut til å bli værre. Lurer på å heller sattse på rigg for der har de klart å ordne seg med ordninger en sjømann bare kan drømme om. Kjenner folk som jobber 2 uker på og har 4 uker fri, og samtidig har god lønn. Høres ikke dumt ut det. NOPEF tar medlemmene sine på alvor og banker igjennom sakene sine og det kan man ikke si om sjøoffiserforbundet. Innenriksoppgjøret var jo latterlig dårlig.
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Man Aug 21, 2006 8:45 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg som er i gang med min maritime høgskoleutdanning bør visst holde meg unna dette forumet, dersom jeg ønsker å beholde nattesøvnen Razz

Dårlig lønn, dårlig betingelser, dårlige utsikter for arbeid, vanskelig å få kadettplass, dårlige fagforeninger og korrupte rederier. I tillegg er vi sløv og lat og ikke minst "udugelige teoretikere". Min fremtid ser heller dyster ut:)
Til Toppen
Dieselfoot

Ble Medlem: 30 Des 2006

InnleggSkrevet: Søn Des 31, 2006 8:45 am    Tittel: Svar med Sitat

Sitat:
Skrevet: Man Aug 21, 2006 8:45 pm Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Jeg som er i gang med min maritime høgskoleutdanning bør visst holde meg unna dette forumet, dersom jeg ønsker å beholde nattesøvnen

Dårlig lønn, dårlig betingelser, dårlige utsikter for arbeid, vanskelig å få kadettplass, dårlige fagforeninger og korrupte rederier. I tillegg er vi sløv og lat og ikke minst "udugelige teoretikere". Min fremtid ser heller dyster ut:)

På 70 tallet hevet rederene Lønna for sjøfolk, netopp fordi nordsjøarbeiderne tjente bedre, hadde bedre arbeidsvilkår osv. De fleste ble rekrutert, nettopp fra værftsbransjen og sjømannsstanden, Rederene var livredde for å miste sine sjøfolk. Og de ubrukelig forbundene kjente sin besøkelses tid!!
Men med høyere lønn, priset den norske sjømann seg ut av markedet og det endte med at over 40 000 sjøfolk ble sendt på land i årene 86- 90. Hvem overtok? Ha!!!! Filippinere, etter min mening gode sjøfolk, men en helt annen livsstruktur og økonomi en oss normenn. På fillipinene kan en norsk minstepensjonist være rik. Du kan gange pensjonen med 8 og ha en høg levestandard. Riktig nok om en kan finne økonomi til å reise hit. Det er ikke akurat billig.
Det er mulig at Norske sjøfolk i dag har glemt hele denne katastrofen. I dag er de fleste utenriksbåter under norsk flagg registrert i NIS, en enslig norsk skipper eller en enslig norsk chief! Kanskje de begge er norske, i så fall er de heldige. Indiske ofiserer og Filippinsk mannskap. Ubrukelige forbund? Ja!!! men kanskje det er grunnen til at det ennå finnes Norske Sjøfolk. Så litt malurt i begeret: Jeg kan love dere, jeg bor på Filippinene, at her er det mange som har lyst på jobbene deres, til en enda lavere hyre en den dere får i dag. Det er kolosalt mange med marine enginering, og nautical utannelse her. Stanarden på utannelsen er like god som i Norge, da norske rederier har en stor del av æren for at slik utdannelse finnes her. Vel jeg har hatt en god tid som sjømann og nyter nå pensjonen min i et land som gir meg 7-8 ganger verdien av krona tilbake. Levestandarden her er omtrent som på 60 tallet, men likevel noe modernisert. Huset har kosta ca 700 000 PHP Laughing Ikke gjør samme feilen en gang til, kanskje dere må doble seilingstia og halvere lønna, eller seile under fremed flagg hos dem som betaler best Evil or Very Mad Laughing
Sjøsjuk
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Nov 22, 2008 12:19 am    Tittel: Svar med Sitat

[quote="Dieselfoot"]
Sitat:
Skrevet: Man Aug 21, 2006 8:45 pm Tittel:

På 70 tallet hevet rederene Lønna for sjøfolk, netopp fordi nordsjøarbeiderne tjente bedre, hadde bedre arbeidsvilkår osv. De fleste ble rekrutert, nettopp fra værftsbransjen og sjømannsstanden, Rederene var livredde for å miste sine sjøfolk. Og de ubrukelig forbundene kjente sin besøkelses tid!!
Men med høyere lønn, priset den norske sjømann seg ut av markedet og det endte med at over 40 000 sjøfolk ble sendt på land i årene 86- 90. Hvem overtok? Ha!!!! Filippinere, etter min mening gode sjøfolk, men en helt annen livsstruktur og økonomi en oss normenn. På fillipinene kan en norsk minstepensjonist være rik. Du kan gange pensjonen med 8 og ha en høg levestandard. Riktig nok om en kan finne økonomi til å reise hit. Det er ikke akurat billig.
Det er mulig at Norske sjøfolk i dag har glemt hele denne katastrofen. I dag er de fleste utenriksbåter under norsk flagg registrert i NIS, en enslig norsk skipper eller en enslig norsk chief! Kanskje de begge er norske, i så fall er de heldige. Indiske ofiserer og Filippinsk mannskap. Ubrukelige forbund? Ja!!! men kanskje det er grunnen til at det ennå finnes Norske Sjøfolk. Så litt malurt i begeret: Jeg kan love dere, jeg bor på Filippinene, at her er det mange som har lyst på jobbene deres, til en enda lavere hyre en den dere får i dag. Det er kolosalt mange med marine enginering, og nautical utannelse her. Stanarden på utannelsen er like god som i Norge, da norske rederier har en stor del av æren for at slik utdannelse finnes her. Vel jeg har hatt en god tid som sjømann og nyter nå pensjonen min i et land som gir meg 7-8 ganger verdien av krona tilbake. Levestandarden her er omtrent som på 60 tallet, men likevel noe modernisert. Huset har kosta ca 700 000 PHP Laughing Ikke gjør samme feilen en gang til, kanskje dere må doble seilingstia og halvere lønna, eller seile under fremed flagg hos dem som betaler best Evil or Very Mad Laughing

Jajaja nå er det slik at du ikke har noe i Norge å gjøre og det har heller ikke jeg. Tok utflytting da den gode tiden var over. Da det fanns bare normenn ombord. Og faktisk det er den tiden jeg har savna hele tiden. Tenk selv, en du kunne snakke med på samme spåk. En som forstod hva du snakka om. mens idag så er det tvert om. Yes Sir yes i understand. Yes ditt og yes datt. Syns du det er det du savner mest? Nei fytti rakkern ungdom,,,kom dere i land så snart du får deg noe annet. Dagens sjøarbeid blir bare enslighet i lengden uansett seilings perioder og uansett velferd. Det siste vet ikke den Norske rederstand som har båter i NIS hva betydelsen betyr, for alt som teller for de er nettopp de siste kronene til seg selv. Jeg har seila siden jeg var 16 år og angrer så på at jeg tok styrmannskolen den dag i dag. Den har bare ført med seg dårligere og dårligere forhold for oss som forsatt seiler. Netsen ingen yngre som vil på NIS flagget så en kan lure på hva man skal ha et Norsk flagg når det er bare ytlenninger igjen ombord.
Lykke til på reisa og dere får gjerne skrive noen ord da dere har fått noen år på nakken i dette NISSE FLAGGET.

Sailor i NIS Evil or Very Mad
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    SkipsMagasinet.no - Forum Forum Hovedsiden -> Teknisk Fagskole eller VK2 / VK3 Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet