www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden www.skipperklassen.com - Forum
Eksamensforum - diskusjonsforum

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

Sertifikater og muligheter

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> Søke om sertifikat fra sjøfartsdirektoratet
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Maskinmann
Gjest

InnleggSkrevet: Tor Mar 24, 2005 2:25 am    Tittel: Sertifikater og muligheter Svar med Sitat

Heisan dumt spørsmål kanskje, men jeg har lyst å komme meg til sjøss igjen. Siste gang var fergefart på vestlandet i 91- 93 skulle da på sikkerhetskurs, men ble fritatt grunnet lang fartstid. Har nå ikke vert på sjøen siden 93. Har vert sjøman i utenriks fart siden 1972, og er 50 år, har seilt alt fra smører til 2.maskinist på disp. (noe som ikke var uvanlig før) Også kombinert Matros/Motormann på kysttankbåt i flere år. Har også seilt repp og pumpemann. Om jeg nå skal prøve å få hyre som maskinpasser kombinert med/ eller deksmann, Matros/ motormann, billetør eller hva de kaller det nå, er det noe av dette som teller eller står mann på null. Har de senere åra kjørt langtransport, og eid eget vogntog. Hører så mye rart og så har det kommet så mye nye regler, men fartstid og erfaring forsvinner vel ikke om en har vert vekk mer en 5 år? Noen som har et fornuftig svar?

Mvh Jonny!
Til Toppen
Teddyen
Gjest

InnleggSkrevet: Tor Mar 24, 2005 10:34 pm    Tittel: 5 års regel Svar med Sitat

Tror ikke det skal ha noe å bety for en "ikke sertifikatpliktig stilling" slik jeg forstår at din er. For oss med dekksoffiserspapirer eller maskinistpapirer, kreves det minst 1 år effektiv seiling i løpet av siste 5 år. Dvs at en må seile 2 år ved 1:1 system for å beholde pairene. En i fergefarten som jobber 7 døgn pr mnd, må jobbe 3 el 4 år i løpet av de siste 5 år, ellers får han ikke fornyet sine sertifikater.

Det finnes unntak, som f.eks om en har jobbet med noe som er særlig maritimt relatert på land, da kan en søke om å få det godkjent for å beholde papirene.

Dette var vel ikke svar på ditt spørsmål, men har du sikkerhetskurs, brovakt/msakinpassersertifikat oppdatert (disse er og gyldige 5 år) så bør det vel gå greit.

Noen andre som har meninger om dette``??
Til Toppen
Maskinmann
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Mar 25, 2005 5:10 pm    Tittel: Sikkerhetskurs Svar med Sitat

Hei Takk for svar!

Nå er det slik at det sikkerhetskurset du nevner, nok er det jeg ikke har. Det kan vel ikke være noe hokus pokus, slik noen vil ha det til. Hvis jeg ikke tar mye feil er det vel en praktisk og en teoretisk del her som i alt annet. Noe peiling har man jo etter 18 års ren seilende fartstid på stykkgodsbåter, tankskip, taubåt, ferger og pasasjerskip. Et utall av brann og livbåtmanøvere, maskinvakter, brovakt og rortørninger både i sjø og ved landligge på alt fra gamle manuellt oppererte maskinrom til de første mer avanserte E0 båter, med dataovervåket maskinrom. Nå er det riktignok en del år siden, 1993. I mellom tiden har jeg vert langtransport sjåfør og lastebileier, innehar gyldig ADR setifikat som omhandler behandling av farlig gods. Kurset innehar jo også noe om brann, sikkerhet og førstehjelp, praktisk og teoretisk. For mange år siden var jeg også på et såkalt realistisk brann og førstehjelpskurs på Kroftholmen ved Langesund. Der lå vi å krabba rundt i et utbrent skipsvrak, med røykdykkerutstyr. Det var øvelser med og uten blinding, med og uten røyk, og en med fyll fyr i vraket, og vi måtte ta oss inn å redde ei dokke. Så verre enn det kan det vel ikke bli. Dette kurset ble tatt i 81 eller der omkring og er selvfølgelig ikke gyldig, men noe sitter da igjen. Det som forundrer meg er at det på de siste få åra har kommet så kolosalt med sikkerhets kurser, og bestemmelser om oppgraderinger, og litt naivt sagt tjener det vel ikke så store hensikten annet enn å holde skoler og byråkrati i sving, Til syvene og sist så brenner jo papiret opp, da gjenstår det kun erfaring og evnen til å holde hode kaldt og handle rasjonelt under kritiske forhold, og det er vel noe ikke alle kan lære på kurs. En annen ting er at dette må drilles hele tiden, under de forhold man jobber under.

Mvh
Jonny
Til Toppen
teralv
Kaptein

Ble Medlem: 14 Mar 2005

InnleggSkrevet: Fre Mar 25, 2005 10:59 pm    Tittel: Sikkerhetskurs Svar med Sitat

Du har nok god peiling da. Jeg tok IMO 80 kurs for skipsoffiserer for 2 år siden, og det var no ganske greit. Du skal ha IMO 40 tror jeg, og det hadde guttungen min på 6 år kommet seg igjennom om han var sterk nok. Det er ingen sak for noen, særlig ikke deg som har vert borti dette fra før av. Lykke til.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
Gjest

InnleggSkrevet: Tor Apr 28, 2005 11:25 am    Tittel: Svar med Sitat

Finnes det noe lavere enn IMO 60???
Til Toppen
ynvs
Gjest

InnleggSkrevet: Tir Mai 24, 2005 12:16 pm    Tittel: Svar med Sitat

Anonymous skrev:
Finnes det noe lavere enn IMO 60???

fiske kurset er imo 40
Til Toppen
olebjørn
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Jun 21, 2006 12:52 am    Tittel: svar Svar med Sitat

Du må ikke slå denne tanken fra deg, kom deg til sjøs igjen!!!!!

Hadde selv et opphold fra sjøen på 10 år, altså; fartstiden går ikke ut på dato. Jeg var så heldig å få en fot innenfor Color Line for 5 år siden, å har vært der siden. Seiler som 1. styrmann. Vet nevnte rederi har matrosmangel nå, så hvorfor ikke samle papirhaugen din å send rederiet en søknad, kanskje du er heldig du også.'

Lykke til..... Very Happy
Til Toppen
teralv
Kaptein

InnleggSkrevet: Ons Jun 21, 2006 11:04 am    Tittel: Re: svar Svar med Sitat

olebjørn skrev:
Du må ikke slå denne tanken fra deg, kom deg til sjøs igjen!!!!!

Hadde selv et opphold fra sjøen på 10 år, altså; fartstiden går ikke ut på dato. Jeg var så heldig å få en fot innenfor Color Line for 5 år siden, å har vært der siden. Seiler som 1. styrmann. Vet nevnte rederi har matrosmangel nå, så hvorfor ikke samle papirhaugen din å send rederiet en søknad, kanskje du er heldig du også.'

Lykke til..... Very Happy

Om du har vert i land i 10 år uten å seile, formoder jeg at du har latt ditt papir (navigatør sertifikatet) utdå, ettersom du må seile 12 mnd siste 5 år for å kunne fornye dette. om du så ikke har fornyet det, og skal hente det ut etter 10 år, hvordan gjøres det da? Trodde en måtte ta eksamen i last og navigasjon på nytt da?? Fint om du kunne utdyppe dette litt mer.
Til Toppen
Jan
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Jan 13, 2010 9:34 pm    Tittel: Kadetter og opplæring ... Svar med Sitat

Som kadett søkte jeg sertifikat, men Fikk avslag, en av grunnene var at kapteinen stod oppført som opplæringsansvarlig, og dette var gjeldende på flere båter! Det ble tatt kontakt med avd for utstedelse av sertifikat ved direktoratet.

Der fikk man inntrykk av at det var en selvfølge at en kaptein ikke kan drive opplæring... Men når dette er båter i størrelse 24 meter med en besetning som består av Kaptein, Billetør/catering/matros, og motorpasser. Hvem skal da drive opplæring ???

Dette virker rart og ikke fornuftig... Så pass på du som er kadett og skal søke ut sertifikat, det må være en overstyrmann til å ta seg av opplæringen og signere den utført i hht STCW.

Er det noen som kjenner til dette regelverket, jeg kan ikke finne det omtalt som forbudt !!!

Jan
Til Toppen
teralv
Kaptein

InnleggSkrevet: Tor Jan 14, 2010 4:55 pm    Tittel: Re: Kadetter og opplæring ... Svar med Sitat

Jan skrev:
Som kadett søkte jeg sertifikat, men Fikk avslag, en av grunnene var at kapteinen stod oppført som opplæringsansvarlig, og dette var gjeldende på flere båter! Det ble tatt kontakt med avd for utstedelse av sertifikat ved direktoratet.

Der fikk man inntrykk av at det var en selvfølge at en kaptein ikke kan drive opplæring... Men når dette er båter i størrelse 24 meter med en besetning som består av Kaptein, Billetør/catering/matros, og motorpasser. Hvem skal da drive opplæring ???

Dette virker rart og ikke fornuftig... Så pass på du som er kadett og skal søke ut sertifikat, det må være en overstyrmann til å ta seg av opplæringen og signere den utført i hht STCW.

Er det noen som kjenner til dette regelverket, jeg kan ikke finne det omtalt som forbudt !!!

Jan

Synes ikke du skal akseptere dette. En del fartøy har ikke noen Overstyrmann. Da ville jeg funnet frem klageskjema som ligger vedlagt avslaget og påklaget dette.
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Feb 20, 2010 5:07 pm    Tittel: Re: Kadetter og opplæring ... Svar med Sitat

teralv skrev:
Jan skrev:

Jan

Synes ikke du skal akseptere dette. En del fartøy har ikke noen Overstyrmann. Da ville jeg funnet frem klageskjema som ligger vedlagt avslaget og påklaget dette.

Det viktigeste er at skipet er et "sjøgående skip" som det heter. DVS at skipet går i fartsområde 3 eller større. Det er også krav til størrelse og at kadettboken blir signert av en med assessor godkjenning. Det er ikke uvanlig å få noen avslag pga. pirk. Foreslår at du sjekker sdir.no, og forskriftene som stiller kvalifikasjonskravene til sertifikatet du søker.
Til Toppen
kjdr
Gjest

InnleggSkrevet: Man Jun 21, 2010 1:06 am    Tittel: kadett tid Svar med Sitat

Lurer på når man får avslag på søknad pga at det er kaptein som er opplærings ansvarlig , for i sjøfartsdir sine rettningslinjer kan ikke kapteiner drive opplæring, hva gjør man da skal man liksom begynne på nytt eller?. Der er jo ikke så økonomisk å gå fire år på kadett lønn. Har enda tilgode å finne noe skriftlig på at ikke man kan drive opplæring på båter der det er bare kaptein som kvitterer i boka det kan jo være andre årsaker til at ostyrmann ikke kan drive opplæring!. helt idiotisk spør du meg..
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Søn Jul 04, 2010 6:56 pm    Tittel: Svar med Sitat

"Problemmet" er at assessor og instruktør ikke skal være samme person.
Assessor skal også minimum ha klasse 2 sertifikat

En annen sak er at en slik 24meters båt (ferge?) umulig kan tilby tilstrekkelig opplæring i forhold til det nivået boka legger opp til..
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Man Jul 05, 2010 10:25 pm    Tittel: Svar med Sitat

Etter boka og bedømme kan man drive opplæring på en 15 meters båt. Er helt enig at asessor og opplærings ansvarlig ikke kan være samme person, men det må jo være rom for og variere litt ser vel ikke det helt store opplærings forløpet på en feks standby båt heller. Så her må være rom for og variere litt vil jeg si og ei ferge kan være en bra opplæringsplass det å. Det som er viktig er vel at man får innføring i daglig drift av fartøy med alt det innebærer av papir arbeid og annet forefallende arbeid. Har selv vært kadett på en ferge og synes det var lærerikt.... Smile
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 9:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hei
Jeg har jobbet som Ostm på ferge med kadett, og det fungerte veldig bra. Skipet må være over 15 meter, over 500 brt, og gå i større fartsområde en 1-2. Fører var Asessor, og jeg var opplæringsansvarlig. Fikk kadettboka i retur en gang grunnet småpirk, feks at jeg som ostm hadde bekreftet kopier av vitnemål, samt at vi hadde satt "ikke aktuelt" på punkt som vi ikke kunne gjennomgå om bord. (feks astronomisk navigasjon). Rett innføring på slike punkt er forøvrig: "Teoretisk gjennomgått om bord" eller få punktet signert på skolen.
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> Søke om sertifikat fra sjøfartsdirektoratet Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan starte nye temaer i dette forumet
Du kan svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet