www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden www.skipperklassen.com - Forum
Eksamensforum - diskusjonsforum

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

100 kr i mer for en styrmann enn matros
Gå til side Forrige  1, 2

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> 100 kr i forskjell på matros / Styrmann
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Mar 03, 2007 8:02 pm    Tittel: Svar med Sitat

Maskinsjef skrev:
Maskinistene også ønsker en forskjell for sine medarbeidere, og det må vedkommende være ærlig nok å skrive om, og ikke bare late som det er et styrmannsproblem alene. Dette vet han meget godt.

Jeg er helt enig med deg på dette,men vi må huske at vi kan ikke bare forlange og forlange får da blir vi faset ut med utlendinger.

Sitter selv her og det er bare meg som ch eng og elektrikker som er norsk pluss 1 kranfører.
Vi hadde 4 norske kranførere men dem er byttet ut med utlendinger.
Jeg må si at dem får bra betalt for 2 ukers kurs Very Happy

Vi norske må slutte og tru at skipene slutter og seile hvis vi ikke er ombord.

Er litt redd for at vi kommer til og ende opp kun i nordsjøen tilslutt.
Very Happy

er heilt steikje enig med deg.
Hilsen en styrmanns elev men 17 år farttid som sjømann
Til Toppen
primeroo

Ble Medlem: 03 Sep 2008

InnleggSkrevet: Ons Sep 03, 2008 2:24 pm    Tittel: Svar med Sitat

Hvem sover i timen???

Hva skjer med lønnsforhandlingene våres når andre tar oss igjen,,,,,,?

Vi har nå over lengere tid registrert at de andre forbundene har gått forbi oss på lønnsforhandlinger,, hvorfor det????
Vi føler at det nå er på tide med et løft som det står respekt av, og at vi som medlemmer i Sjøoffisersforbundet kan minnes årets lønnsforhandlinger som en kursforandring med mening i.
Vi ønsker en respektabel lønn for utdannelse, ansvar og innsats, vi må nå ut og forlange et oppgjør som kan gjøre oss stolte både som Offiser og som Forbund vi støtter.

Noen sammenligninger:

Mnd lønn som Styrmann med 0 år som tillegg: 37.950,-kr pr mnd
Arb.leder med kransertifikat (G5) 8 års tillegg: 39.530,-kr pr mnd

Differanse pr mnd = 1580,-kr mnd, dvs 18.960,-kr mer i året til arb.leder/kranfører ??
Dette sies og være et kompetanse tillegg pga at styrmenn ikke skulle lønnes høyere?????????

Mnd lønn som Styrmann med 0 år som tillegg: 37.950,-kr pr mnd
Natt kokk med 8 år som tillegg: 35.155,-kr pr mnd
+ natt tillegg fra 0000-0600 kr 58 pr time = på 30 dager omb er det 10.440,-kr mer pr mnd
Dvs at natt kokken har en mnd lønn på: 45.595,-kr pr mnd

Differanse pr mnd = 7645,-kr pr mnd, dvs 45.870,-kr mer i året til nattkokken ??

For og løse sertifikat som navigatør trengs følgende:

• 12 mnd effektiv fartstid, dvs 2 år seiling...
• 3 år skolegang, høgskole/ Vk linjen
• Det tar da 5 år før man kan løse serifikat som styrmann + alt ansvaret som medfølger.

Hvorfor klarer våre kollegaer på rigger dette, og forbundet DSO ??
De fikk et oppgjør som de aller fleste var fornøyde med !
Er det virkelig mulig og bli fornøyd, vil mange spørre seg. JA, jeg tror faktisk det er mulig, men det vil ikke være mulig før vi blir behandlet som offiserer av denne næringen, og det er oss offiserer som sitter igjen med ansvaret når det skal fordeles, og da er vi en av de som er der og blir behandlet som offiser.
Men hva når lønnen skal beregnes ????

Vi Offiserer har ikke hatt den samme lønnsøkning som medlemmer i andre forbundene,, NSF og DNMF har vært ute og jobbet for sine medlemmer....
Det eneste forbundet vårt har klart å passe på er at en styrmann har 100,-kr mer enn en matros i grunnhyre,,,!!! 100,-kr ekstra for skolegang, ansvar, studielån,,etc
ja, ja sånn kan det gå........

Det er nå stor misnøye blant offiserer i offshore næringen, og at dette må gjøres noe med snarest, vi er en ettertraktet gruppe i mange år fremover, skal vi fortsatt være ledende på rekrutering må lønnen stå i samsvar for utdannelse, ansvar og studielån som slepes med i mange år.
En styrmann med 0 år som tillegg burde ligge minimum 15-18% over en matros med full opptjening.

Derfor mener vi at lønnsøkning for offiserer må ligge på 15-18% ved årets forhandlinger, og denne differanse bør/må være permanent. (fastsatt)

Klarer vi ikke og stå sammen for et felles løft,,,, hva er det egentlig vi skal være sammen for da????
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
Kranfører
Gjest

InnleggSkrevet: Tor Des 25, 2008 2:22 pm    Tittel: Svar med Sitat

Må først si at jeg synest det er litt for mange 1.styrmenn som roper vel høyt om alt annsvaret de har osv.

Etter det jeg vet så er 1.stm/2.stm i en oppleringsstiling/fase.

Han har ikke det store ansvaret som mange påberoper seg å ha.

En kranfører sitter med langt høyere annsvar,og bare han og Kapteinen kan stilles til annsvar vist noe skjer.

Og som flere her og skriver,1.stm er i begyndelsen på sin "stige" når det gjelder lønsøkning etterhvert,mens en kranfører er kommet til tops på det en kan ha for å vere ute på dekk.

Men det som er minn erfaring opp i alt dette lønsmaset,er at det er de med minst fartstid/erfaring fra sjø,som roper og hyler mest over hvor dårli betalt de har.

Har seilt ilag med mange 1.stm som har vert skipper på fiskeri,og de har jo gått betraktelig ned i lønn mot det de hadde som fiskeskipper,og de klager ikke i det hele tatt på hyra si,men sier heller tvert i mot at lønnen som 1.stm. er faktisk helt ok med tanke på hva de kan innen offshore og hva de har av annsvar.
Til Toppen
rob

Ble Medlem: 13 Jan 2009

InnleggSkrevet: Ons Jan 14, 2009 12:00 am    Tittel: Svar med Sitat

gjest styrmann snart skrev:
Ansgar skrev:
1.styrmann/dpo skrev:
Lite lojalitet blant kolleger her. Tviler egentlig på at de egentlig er styrmenn, selv om de gir uttrykk for det i navnevalget.
Når det gjeld utdanning, så er jo den mer enn to år. Selve skolen er to år, det er jeg enig i, men for å få løyse styrmannsertifikatet må en i tillegg ha mange år fartstid på sjøen, og det er også en del av utdanningen, enten du liker det eller ei. I dag starter de med 1 år skole, så 2 år lærling, så 2 år skole og 1 år som kadett. Da er vi kommet opp i 6 år som må til for å få sertifikat. Alle desse 6 årene kalles utdanning. Tar du med dette i regnestykket ditt om utdanning? Nei! Skal du løyse papir etter gamlemåten må du ha 36 mnd. fartstid som dekksmann. Dette tar minimum 6 år for å oppnå, og kanskje litt mess/smører i tillegg, så forkurs til teknisk fagskole, og deretter 2 år skole. Da er utdanningen kommet opp i over 8 år for å få sertifikatet, og kanskje må du være kadett i 1 år også, og da blir det over 9 år, og det kalles utdanning selv om det ikke er på skolebenken du sitter alle årene. Om du virkelig har styrmannspapirer, som du so pent påberoper deg i tittelen din, burde du vite dette selv, og derfor holde deg for god til å påstå at utdanningen bare er på 2 år.
Lykke til med utdanningen din. Very Happy

Nesten enig, for det er flere veier her.

Jeg gikk gk og vk1 ( 2 år skole), deretter lærling 2 år, deretter 2 år teknisk fagskole, og deretter gikk jeg videre på 36 mnd regelen - dvs 36 mnd effektiv fartstid som er 6 år 1/1. Dvs: 4 år skole, og 6 år praksis.

Jeg mener at som skipsoffiser så er det et hån at det skal skille rundt 100 til 1000 kr mellom matros og laveste styrmann. Det burde minst vert 2-3000 kr. Det skal være forskjell på en underordnet sjømann og en skipsoffiser. Det mener jeg og mange andre. Det kan selvsagt drøftes hvor vidt 1.stm har ansvar eller ei, men jeg har vert 1.stm og overstyrmann i offshore. Min erfaring er selvstendige vakter, DP oppgaver, og kartarbeid. Dette i tillegg til en del dekksarbeid. Selvsagt er dette viktige oppgaver, som bør betales mer for.

Smile Greitt at en styrmann har litt mer i lønn en matros. Men som sagt en matros må ha 8 års fartstid for å få full lønn. Er jo steikje rart at en styrmann som skal være en slags formann på dekk ikkje kan å knyte eller kaste en kasteline. Smile

synd på matrosen som kun lærte seg å knyte og kaste ei kasteline på 8år.

rob
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
JG
Gjest

InnleggSkrevet: Lør Mar 28, 2009 7:06 pm    Tittel: Meir ansvar ?? Svar med Sitat

nok en 1 styrmann skrev:
Synes det er helt uholdbart at det skal være så liten forskjell på matros\ kranfører og en 1 styrmann. Som sagt så får vi sikkert opprykk en gang i tiden da,men 100 kr i forskjell er uholdbart da, men tanke på at vi har mere ansvar enn hva en matros ha da...

Meir ansvar.....trur ikke du veit heilt ka du snakker om...Eg har vært kranfører på eit dykkerfartøy i 4 år, å du snakka om ansvar.....Det er meir ansvar å sitte i ei kran å jobbe med dykkera 12 tima i strekk enn det er å sitte 1 time i slengen i dp stolen å lese avisa den andre timen på nettet.....nei slutt å syt visst du meina dokke skulle hatt meir kan nå du prøve å sitte i dp stolen 12 tima i strekk...ops.....det er vel ikke lov heller det .....men 12 tima i ei kran...nei då er det ikke snakk om avløysing..Kansje man får mat etter 6 tima visst man er heldig....
Til Toppen
Gjest1
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Sep 18, 2009 4:50 am    Tittel: Re: Meir ansvar ?? Svar med Sitat

JG skrev:
nok en 1 styrmann skrev:
Synes det er helt uholdbart at det skal være så liten forskjell på matros\ kranfører og en 1 styrmann. Som sagt så får vi sikkert opprykk en gang i tiden da,men 100 kr i forskjell er uholdbart da, men tanke på at vi har mere ansvar enn hva en matros ha da...

Meir ansvar.....trur ikke du veit heilt ka du snakker om...Eg har vært kranfører på eit dykkerfartøy i 4 år, å du snakka om ansvar.....Det er meir ansvar å sitte i ei kran å jobbe med dykkera 12 tima i strekk enn det er å sitte 1 time i slengen i dp stolen å lese avisa den andre timen på nettet.....nei slutt å syt visst du meina dokke skulle hatt meir kan nå du prøve å sitte i dp stolen 12 tima i strekk...ops.....det er vel ikke lov heller det .....men 12 tima i ei kran...nei då er det ikke snakk om avløysing..Kansje man får mat etter 6 tima visst man er heldig....

Haha, fy faen for en idiot du er!
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> 100 kr i forskjell på matros / Styrmann Alle klokkeslett er CET (Europa)
Gå til side Forrige  1, 2
Side 2 av 2

Gå Til:  
Du kan starte nye temaer i dette forumet
Du kan svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet