www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden www.skipperklassen.com - Forum
Eksamensforum - diskusjonsforum

HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem 
 ProfilProfil   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 

2:4

Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> 2:4 ORDNING I OFFSHORE
Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema  
Av Innlegg
teralv
Kaptein

Ble Medlem: 14 Mar 2005

InnleggSkrevet: Lør Nov 04, 2006 2:29 pm    Tittel: 2:4 Svar med Sitat

Om du har meninger om 2:4 ordning i Nordsjøen, skriv dem gjerne her.
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post
JanAF
Gjest

InnleggSkrevet: Man Nov 06, 2006 5:28 pm    Tittel: Re: 2:4 Svar med Sitat

teralv skrev:

Er kommet meg for øret att eidesvik offshore har seriøse planer om å prøve 2\4 med enn lønnsreduksjon på ca 10%. Personlig mener eg at dette skulle vert vurdert for lenge siden på offshore båter. det er ikkje riktig det ska være så stor forskjell på båt og rigg å viser att det er stor forsjell for stat og forbund på arbeidere på nevnte plasser. dette er eit steg i riktig retning mot likestilling offshore. lik ordning for likt arbeid
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Man Nov 06, 2006 9:38 pm    Tittel: Svar med Sitat

Har hørt flere rykter, men det blir bare med det. Kan med sikkerhet si at Island Frontier(Island Offshore Management) har det, men den har riggklasse.
Til Toppen
UAT
Gjest

InnleggSkrevet: Tir Nov 07, 2006 1:00 pm    Tittel: 2:4 Svar med Sitat

Det skal vist være innført 4:6 ordning på Sandpiper.

Ellers er det kun rykter i bransjen.
Men dette emne er viktig innspill. Vi må fortelle alle om fordelene i de ulike rederiene. Dette gir bedre forståelse av markedet.

Østensjø har vist hatt betaling for over 4000 brt i alle år, og no forsvinner den fordelen.
Til Toppen
Rettferd
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Des 27, 2006 10:16 am    Tittel: systemer Svar med Sitat

"Offshore rederi" har minimums-betaling og en slett mannskaps-politikk. Og derfor mangler de folk

WEBMASTER HAR SENSURERT DETTE INNLEGGET FORDI VI IKKE ØNSKER Å HENGE UT REDERIER PÅ EN SLIK MÅTE. VENLIGST SKRIV SAKLIG SÅ LENGE NAVN NEVNES FOR ETTERDIDEN.
Til Toppen
Ole
Gjest

InnleggSkrevet: Tor Des 28, 2006 11:01 pm    Tittel: Svar med Sitat

Jeg ser hvordan det er ombord i den skuta jeg jobber.. Vi er et IMR fartøy som har langtidskontrakt i Nordsjøen,
Når vi som er Maritim besetning ser hvilke ordninger dem andre grupperingene har ombord, så må man nesten bare bli paff..
Vi ligger så langt etter i både lønn og fritid at vi rett og slett er dem dårligst betalte ombord.
Vi som går 4-4 og som er ute 6 måneder i året.. Har lavere lønn en dem som går 2-4 og er ute i 4 måneder i løpet av et år.
Nei det er på tide Nok er Nok.
WWW.skipsfarts-forum.net foregår det en diskusjon vedrøende en Aksjon\kampanje som vil skje den 10 januar.
Håper så mange som mulig støtter opp under denne aksjonen slik at vi atter en gang kommer opp på et respektabelt lønnsnivå som viser til kompetanse og stilling ombord
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Des 29, 2006 12:20 am    Tittel: Svar med Sitat

Ole skrev:
Jeg ser hvordan det er ombord i den skuta jeg jobber.. Vi er et IMR fartøy som har langtidskontrakt i Nordsjøen,
Når vi som er Maritim besetning ser hvilke ordninger dem andre grupperingene har ombord, så må man nesten bare bli paff..
Vi ligger så langt etter i både lønn og fritid at vi rett og slett er dem dårligst betalte ombord.
Vi som går 4-4 og som er ute 6 måneder i året.. Har lavere lønn en dem som går 2-4 og er ute i 4 måneder i løpet av et år.
Nei det er på tide Nok er Nok.
WWW.skipsfarts-forum.net foregår det en diskusjon vedrøende en Aksjon\kampanje som vil skje den 10 januar.
Håper så mange som mulig støtter opp under denne aksjonen slik at vi atter en gang kommer opp på et respektabelt lønnsnivå som viser til kompetanse og stilling ombord

Kan du utdype nærmere hvor info om denne aksjonen ligger i nevnte nettsted??
Til Toppen
Ole
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Des 29, 2006 6:16 pm    Tittel: Aksjon Svar med Sitat

http://www.skipsfarts-forum.net/read.php?TID=3110&page=1
På denne linken ligger litt info vedrørende 10 januar.
Jeg anbefaler at denne linken kommer ut til så mange som mulig slik at vi får i gang noe som virkelig svir.
Det har så langt vært en god tilbakemelding, men vi kan aldri bli mange nok Evil or Very Mad
Til Toppen
Ole
Gjest

InnleggSkrevet: Ons Jan 03, 2007 6:33 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ser at Skipperklassen fjærnet infoen vedrørende aksjonen.. Skuffet ja
Til Toppen
teralv
Kaptein

InnleggSkrevet: Man Jan 08, 2007 5:55 pm    Tittel: Svar med Sitat

Ole skrev:
Ser at Skipperklassen fjærnet infoen vedrørende aksjonen.. Skuffet ja

Det stemmer ikke, men vi fjernet den fra fremsiden. Den ligger fortsatt under NYHETER som alle andre artikler ligger. Det er noe en må gjøre med alle saker.
http://webhotell.skipperklassen.com/article.php?story=20061231220352715

Så vi har ikke sensurert noe som helst.
Til Toppen
Erlend

Ble Medlem: 20 Jan 2007

InnleggSkrevet: Lør Jan 20, 2007 1:08 am    Tittel: Re: 2:4 Svar med Sitat

teralv skrev:

Jeg for min og familiens del, klarer fint en 4:4 ordning, så lenge det er 4 uker på og så 4 uker lav. Jeg hadde sikkert hatt det fint med 4:3 også.. Very Happy
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger
Norges-Virgin

Ble Medlem: 22 Okt 2007

InnleggSkrevet: Tir Okt 23, 2007 8:23 pm    Tittel: Re: 2:4 Svar med Sitat

JanAF skrev:
teralv skrev:

Er kommet meg for øret att eidesvik offshore har seriøse planer om å prøve 2\4 med enn lønnsreduksjon på ca 10%. Personlig mener eg at dette skulle vert vurdert for lenge siden på offshore båter. det er ikkje riktig det ska være så stor forskjell på båt og rigg å viser att det er stor forsjell for stat og forbund på arbeidere på nevnte plasser. dette er eit steg i riktig retning mot likestilling offshore. lik ordning for likt arbeid

Jeg tror mange må slutte å høre på alle ryktene. Det er ikke normalt å jobbe 4 mnd i året verken på land eller sjøen. Eneste grunn til at rigg/fate installasjoner har 2/4 ordning er makten ved å stenge en oljekran.
En annen faktor man må ta med i regnestykket er at lønn utgjør en svært liten andel av utgiftene til et oljeselskap/riggselskap. I et rederi er dette en helt annen sak.
Vi jobber heller ikke i et oljeselskap,mange av skipene er gjerne andre og tredje underleverandør av et oljesleskap. Forutsettningene er ikke i nærheten av å være de samme.
Hadde det ikke hvert for statlig eierskap å stramme retningslinjer på norsk sokkel så tror jeg mange kunne funnet seg en annen jobb. Alle skal ha i pose å sekk og det er da ting faller sammen. Spør du meg/oss så kan heller lønns nivået presses ytterligere opp med samme system som idag.
Greit at det er gode tider å mange som maser,men når til og med vårt felles udugelige forbund begynner å tenke tanken så får det meg nesten til å spy. Ikke nok med at de ikke klarer å forhandle lønn,men så skal de i tillegg ha 2/4 ordning samt slå seg sammen med de andre forbundene. Dette kommer til å bli en fin suppe... Rederiskatt,har det noe å si kanskje.
Bedre komkuransevilkår sikrer oss bedre lønn og en lysende fremtid. Må ikke bli sånn at missunelse skal gå foran næringens fremtid i Norge. Dere kan gjerne si at rederen har masse penger å kan ha både hus,båter,biler osv. Men hvem tar risikoen.Det er hvertfall ikke de som sitter å syter å syter om 2/4 ordning.
Hvor skal folkene taes fra. Skal det utdannes alt for mange sjømenn enda en gang,så kommer nedgangstiden med 2/4 ordning.Mange bør kanskje begynne å tenke på neste karriere valg.
Forslag:Taxisjåfør i Oslo,snylter du nok så blir du rik. Mye bedre enn 2/4 ordning. Kan jo ha fri hele året..Takstameteret går hele tiden,både der og her.

Tenk......
BenDover

Ble Medlem: 25 Mai 2008

InnleggSkrevet: Søn Mai 25, 2008 5:02 am    Tittel: Re: 2:4 Svar med Sitat

Det blir helt "feil" naar en offshorebaat som gaar fast i nordsjoen med norsk "prosjekt-crew", skal ha slike vanvittige forskjeller i loenn mellom maritim og prosjekt-crewet (OM, ROV-piloter, surveyor, etc)

Ofte gaar man de samme skiftene, man kommer ombord sammen og reiser hjem sammen. Forholdene er helt like ombord for alle, allikevel har prosjektcrewet (som gjerne er organisert i SAFE etc) langt bedre betalt. LANGT bedre! ofte 2-3 ganger. De har avtaler som egentlig baserer seg paa et 2:4 system, men jobber 1:1, og slikt blir det penger av...Det er rett og slett feil at en skipper der, som har mest ansvar ombord, skal vaere blant de daarligst betalte, dette er rett og slett GALT! og dette kun fordi han har status som "sjomann"...

Altsaa, "alle" som jobber i nordsjoen/offshore har veldig godt betalt, bortsett fra sjofolk...ikke fortell meg at dette er riktig!
Naar sjofolk er de som har daarligst betalt av alle som faktisk er paa sjoen, er det noe alvorlig galt.....
Til Toppen
Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding
paahavet

Ble Medlem: 24 Aug 2008

InnleggSkrevet: Søn Aug 24, 2008 3:27 pm    Tittel: No får det bli en ordning Svar med Sitat

Nå får vi ta lua ut av fanget å sette den på hode.

Først var det at rederiene ikke hadde økonomi, nå er det at det ikke er folk nåkk... greit nåkk men skal dette gå ut over oss.
Sånn det er nå.. lever vi halve året ombord, det betyr er et halvt år fra dine kjære også.. Det er ingen penger som kan erstatte dette.

2:4 er den eneste veien å gå. Vi lever ikke i "de gode gamle dager". da blei det godtatt å være på sjøen hele tiden.
I offshore lever vi side om side men rigg arbeidere og sub-sea personel, hvorfor er deres fridtid så mye mere hellig.

Vi må legge vekk "ja,takk" holdingen. vil de ha norske sjøfolk eller ikke.
Til Toppen
Amadeus von klock
Gjest

InnleggSkrevet: Man Des 01, 2008 8:30 pm    Tittel: 2:4 Svar med Sitat

Er det fortsatt ingen redere som vurderer bedre fri ordning enn 1:1 ? Noen som har bysserykter å komme med om dette?
Til Toppen
Gjest

InnleggSkrevet: Fre Des 19, 2008 2:50 am    Tittel: Svar med Sitat

Sandpiper 4:6
Island Frontier:2:4
Island Wellsurver:2:4

Det er mye enklere å innføre en bedre skiftordning en hva man tror.
ansette en ny overstyrmann og en ny 2 styrmann er alt i orden

Kaptein 1
Kaptein 2
Kaptein/Ch off

Ch.Off
Ch.Off
Kaptein/Ch Off

1 styrmann 1
1 Styrmann 2
2styrmann/1 styrmann

2 styrmann
2styrmann
2styrmann/1styrmann
Til Toppen
gjest
Matros

Ble Medlem: 06 Des 2007

InnleggSkrevet: Lør Mar 07, 2009 9:54 am    Tittel: Re: No får det bli en ordning Svar med Sitat

paahavet skrev:
Nå får vi ta lua ut av fanget å sette den på hode.

Først var det at rederiene ikke hadde økonomi, nå er det at det ikke er folk nåkk... greit nåkk men skal dette gå ut over oss.
Sånn det er nå.. lever vi halve året ombord, det betyr er et halvt år fra dine kjære også.. Det er ingen penger som kan erstatte dette.

2:4 er den eneste veien å gå. Vi lever ikke i "de gode gamle dager". da blei det godtatt å være på sjøen hele tiden.
I offshore lever vi side om side men rigg arbeidere og sub-sea personel, hvorfor er deres fridtid så mye mere hellig.

Vi må legge vekk "ja,takk" holdingen. vil de ha norske sjøfolk eller ikke.

Helt enig!
Dagens største problem er at sjøfolk ikke drar i samme retning! At noen sjøfolk sier at de ønsker dagens ordning, med stor forskjell mellom de oppe på riggen og de under riggen! Dette ødlegger hele debatten mener jeg!
Etter min mening må sjøfolk være "dumme" som aksepterer dagens ordning. Eller sagt på en annen måte: Det er bare sjøfolk som finner seg i slikt! Viser også til de siste oppsigelser i Teeaky, Myklebusthaug osv...
Det blei jo ramaskrik når polske snekkere kunne jobbe for en brøkdel av norske.....sosial dumping blei brukt....har F!"€€% ikke hørt det ordet nevnt i denne debatten!
Nå det er sagt så er det jo helt sikkert noen som heller vil være på jobb en hjemme med familie og barn, men det vil ikke være noe problem for de å stå mye overtid om en 2/4 ordning blei innført!Godt betalt blir det nok og!

MVh
Fortvilt ung sjømann med fagbrev og offisersutdanning som ønsker å ha like mye i lønn og tid sammens med sin familie som naboen har ( han tok et borekurs på 6 uker og fikk jobb på rigg)
Til Toppen
KJE
Gjest

InnleggSkrevet: Man Aug 03, 2009 12:36 pm    Tittel: Svar med Sitat

Evil or Very Mad
Kjære mor.
Om det er så forferdelig å være sjømann, og seile på et 1.1 system så må jeg bare spørre dere hvorfor dere ikke har valgt et annet yrke?
Sleng dere på et borredekskurs, gå i land, eller søk fast ansettelse i Nav.
(Da slipper du jo helt og jobbe Mad )

Om man deler årsinntekten vår på antall arbeidstimer kan jeg være enig i
at timelønnen ikke er den helt store. Men til gjengjeld har du ingen utgifter på deg selv den tiden du er på jobb.
Til Toppen
teralv
Kaptein

InnleggSkrevet: Man Aug 03, 2009 1:13 pm    Tittel: Svar Svar med Sitat

KJE skrev:
Evil or Very Mad
Kjære mor.
Om det er så forferdelig å være sjømann, og seile på et 1.1 system så må jeg bare spørre dere hvorfor dere ikke har valgt et annet yrke?
Sleng dere på et borredekskurs, gå i land, eller søk fast ansettelse i Nav.
(Da slipper du jo helt og jobbe Mad )

Om man deler årsinntekten vår på antall arbeidstimer kan jeg være enig i
at timelønnen ikke er den helt store. Men til gjengjeld har du ingen utgifter på deg selv den tiden du er på jobb.

For en som er singel, uten barn osv så er sikkert 1:1 vel og bra. Men å seile offshore fartøy å se opp på de som har klart å få det MYE bedre enn oss andre er frustrerende. Det er ingen grunn for at ikke vi skal kunne få det bedre også.

Så jeg er langt fra enig i det du skriver. Jeg er villig til å gå ned litt i hyre for å få en bedre friordning. Pr i dag har jeg det veldig bra. Er hjemme stort sett hver dag, fri i helgene, jul, påske osv. Tjener rundt 700.000 inkl feriepenger, andre år mer. Likevel hadde jeg lett hevet meg på en offshore jobb på båt med 2:4 årdning, lavere lønn om det skulle komme.
Til Toppen
1st. Eng
Gjest

InnleggSkrevet: Man Aug 17, 2009 4:39 pm    Tittel: Svar med Sitat

Instæmmer med teralv,

Før oss som har familj ær 1:1 inte alls bra. Man har løpande kostnader nær man ær ute samtidigt som den sociala uppoffringen ær mycket større då man har hustru och barn hemma. En som ær singel slipper detta. Ska man vara tvungen att segla 1:1 som familjeførsørjare så borde lønen ræcka till før att førsørja hela familjen.

Frågan ær om yrket som sjøman ska vara attraktivt før dom som har familj eller dom som ær singlar? Någon som kan svara på det??
Til Toppen
Vis Innlegg fra:   
Start Nytt Tema   Svar på Tema    www.skipperklassen.com - Forum Forum Hovedsiden -> 2:4 ORDNING I OFFSHORE Alle klokkeslett er CET (Europa)
Side 1 av 1

Gå Til:  
Du kan starte nye temaer i dette forumet
Du kan svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet