|
www.skipperklassen.com - Forum Eksamensforum - diskusjonsforum
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Kaptein til Sjøs
Ble Medlem: 09 Sep 2007 Innlegg: 4
|
Skrevet: Man Sep 10, 2007 1:47 am Tittel: På tide med utflagging |
|
|
Jeg registrer at rederne suger på statskassen endå, de true med utflagging om de ikke slipper å betale skyldig skatt. de truer med utflagging hvis ikke dette skattekravet frafaller, jada jada.
Men en må se hvilke konskvenser dette gir, rederne hevder dette vil få samfunnsmessig økonomiske konskvenser med at det er mange Maritime næringer som vil bli rammet. Jeg mener dette bare er sprøyt ! det spiller jo vel ikke noen rolle om det står NIS, Pannama eller Huttiheita på hekken på en båt som skal bygges på et norsk verft ? det vil heller ikke underlevrandørende spørre om. Så det at det skal gå ut over arbeidsplasser knyttet til maritim industri i land er bare tull og tøys.
Jeg mener det er flott at Rederne flagger ut jeg, for det første så kan de konkurer uten sovepute under armene.
Rederne hevde også at dette vil medføre at arbeidsplasser på skipene blir berørt, dette er også bare sprøyt !, hvor mange båter seiler ikke rundt med Panama eller er registrert i NIS som har Norske mannskaper, og de få som blir berørt er atraktive folk som rederne også mangler på fartøy reg i NIS, og vil få jobber der. En annen ting er jo det at det kanskje bare er bra at mannskaper slutter til sjøs og får eg arbeid på land, de skriker jo etter manglende arbeidskraft og importerer fra utlandet for å fylle stillingene, disse jobben har også konkuransedyktige lønninger.
Personlig så jeg fram til mere utflagging, for nå er det vanskelig å få kompetente oppgående medarbeidere til sjøs. En utflagging vi bare medføre at vi kan plukke fra øverste hylle i Polen, Phillipinene osv.
Norske sjøfolk er ikke uerstatelig, arbeidsmoralen og kompetansen hos mange norske er meget lav i forhold til utenlanske mannskaper, dette er heller ikke rart da en kan ha bedre jobber i land som er like godt betalt, og vi som faktisk seiler sitter igjen med "bermen".
Jeg tror toget for norske sjøfolk har gått, opplæringen har vært en fjasko pga at det ikke rekruteres lettmatroser smørere osv, det ser ut til at en skal ha universitetet for å komme seg ut.
Sjøyrke er bare ikke attraktivt nok for ungdom idag, og dette ser en blant hvem som begynner på de maritime skolene, mange skoler sitter med tomme stoler, og de fleste som har kommer in på maritime skoler har dette som 2 -3 valg, disse utdanner seg til noe de egentlig ikke vil og som de heller ikke vet hva er, sånne sjøfolk vil ikke jeg ha.
At sjøyrket ikke frister er det bare rederne som kan for, for det første så lar de ikke ungdomen prøve seg før de settes på skolebenken, for det andre så kann ikke betingelsene under opplæring konkurere med hva indusrien i land kan tilby.
Mitt råd til ungdom i dag. finn dere jobb iland ! _________________ Kaptein |
|
| Til Toppen |
|
 |
qwerty
Ble Medlem: 27 Jan 2008 Innlegg: 3
|
Skrevet: Søn Feb 24, 2008 7:01 pm Tittel: svar |
|
|
eg reiste ut førstegang som 14 åring på fiske, var 9 måneder ombor uten å reisa heim. når eg kom heim så tok eg
yrkeskulen for å bli matros, først mask å mekk.. så sjøfarsfag.
når eg reiste ut i handelsflåten for å bli lærling så hadde eg 12 måneder effectiv fartstid. og då kann du alt det grunnleggande.
det begynnte ein kadett samtidig som meg som hadde gått høgskulen
og han viste jo f... ikkje ka han gjekk til.
når han hadde vert på utplasering i skuletiden så hadde jo han bare vert i styrehuset å retta kart,
han viste f... ikkje ka ein brest å spring va ein gang.
endte med at han slutta etter andre turen.
HAN VILLE ALDRIG TIL SJØS IGJEN. hahaha
han sa at det som lærerane hadde vist dei på skulen
var det at alt var så flott å fint og at dei skulle kun gå rundt med
skjorta og striper... alle som har reist veit at de ikkje er sånn.
nå er eg pumpemann på kjemikalie båt og er 24 år. og skal begynne på styrmannskulen til høsten.
eg meiner at alle skulle reist minst 6 måneder effectivt før
dei begynte på skulen. for då veit du om du liker det eller ikkje.
og at de der at du kan bli styrmann ved å gå på universitetet
skulle bare vert fjernet og gravd 4 meter ned. |
|
| Til Toppen |
|
 |
qwerty
Ble Medlem: 27 Jan 2008 Innlegg: 3
|
Skrevet: Søn Feb 24, 2008 7:01 pm Tittel: svar |
|
|
eg reiste ut førstegang som 14 åring på fiske, var 9 måneder ombor uten å reisa heim. når eg kom heim så tok eg
yrkeskulen for å bli matros, først mask å mekk.. så sjøfarsfag.
når eg reiste ut i handelsflåten for å bli lærling så hadde eg 12 måneder effectiv fartstid. og då kann du alt det grunnleggande.
det begynnte ein kadett samtidig som meg som hadde gått høgskulen
og han viste jo f... ikkje ka han gjekk til.
når han hadde vert på utplasering i skuletiden så hadde jo han bare vert i styrehuset å retta kart,
han viste f... ikkje ka ein brest å spring va ein gang.
endte med at han slutta etter andre turen.
HAN VILLE ALDRIG TIL SJØS IGJEN. hahaha
han sa at det som lærerane hadde vist dei på skulen
var det at alt var så flott å fint og at dei skulle kun gå rundt med
skjorta og striper... alle som har reist veit at de ikkje er sånn.
nå er eg pumpemann på kjemikalie båt og er 24 år. og skal begynne på styrmannskulen til høsten.
eg meiner at alle skulle reist minst 6 måneder effectivt før
dei begynte på skulen. for då veit du om du liker det eller ikkje.
og at de der at du kan bli styrmann ved å gå på universitetet
skulle bare vert fjernet og gravd 4 meter ned. |
|
| Til Toppen |
|
 |
pettersen29
Ble Medlem: 18 Feb 2009 Innlegg: 2
|
Skrevet: Ons Feb 18, 2009 4:14 pm Tittel: |
|
|
kapteinen viser helt tydlig hvilken "hylle" han tilhører med sin strøkne norsk  |
|
| Til Toppen |
|
 |
koker'n
Ble Medlem: 10 Mar 2009 Innlegg: 1
|
Skrevet: Tir Mar 10, 2009 10:16 pm Tittel: Ser frem til utflagging??? |
|
|
Ser med bekymring på at vår øverste leder om bord skipene, gleder seg til å få byttet ut de norske sjømennen med den såkalte kremen fra utlandet. Hadde håpet at kapteinen var mer lojal overfor mannskapet sitt, enn som så. Hvordan kan en kaptein med slike meninger forvente respekt fra sine underståtte?
Jeg jobber selv på et skip som ble utflagget fra NOR til NIS, og selv om jeg rykket opp i gradene og fikk fortsatt jobb på skipet, ville jeg heller ha foretrukket de dyktige norske sjømennene og -kvinnene vi hadde før utflagging. At moralen og kunnskapen hos enkelte nordmenn kan være noe dårlig, så tror jeg, eller rettere sagt, vet jeg at man finner den hos andre nasjonaliteter også. Samtidig vil jeg også nevne at dårlig moral og kunnskap også kan fårekomme blant norske offiserer også, selv kapteiner. Og hva skjer når vi får et generasjonsskifte blant offiserer, hvor skal vi få rekrutering fra da? Polen og Phillipinene? Hvorfor ikke bare bytte ut hele ruklet med en gang? Hvis det er så mange gode jobber på land, så kan vi vell bare sette i land hele rukle og la det utenlandske mannskapet overta hele den norske flåten?
Nei, jeg synes vi skal kjempe litt hardere for å beholde den norske sjømann, og heller jobbe hardere for å få ungdommen ut på sjøen.
Personlig håper og tror jeg at denne finanskrisen og den lave olje-prisen ikke blir så langvarig. Og at norske rederier fortsetter å være positiv og bygger nye båter med NORSKE sjømenn.
Lykke til, alle norske sjøfolk som blir berørt av utflagging! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gjest
|
Skrevet: Lør Jun 20, 2009 5:18 pm Tittel: |
|
|
Plukke cremen arrrrr, tror du selv på den.
Mærsk bemander for tiden en del stillinger med folk fra de østerupæriske lande.
Det er alles kamp mod alle og revel og krat.
Sagt på en anden måde, har de et gyldigt certificat så er de ansat.
Det kan vi andre jo være glade for for det predser lønnen op, og så kan det være at rederierne kan bruge os igen |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan starte nye temaer i dette forumet Du kan svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|