|
www.skipperklassen.com - Forum Eksamensforum - diskusjonsforum
|
| Vis Forrige Tema :: Vis Neste Tema |
| Av |
Innlegg |
Gjest
|
Skrevet: Søn Jun 11, 2006 8:22 pm Tittel: |
|
|
Lurer på om det er vanleg å mønstre ein med matros fagbrevet som kadett,
blir lønnet i henhold til kadett avtalen (8 timers dag, fri ein dag uken og 10500 kr i mnd) ??
Tenker da på å få nok fartstid til å løyse sertifikat.
Visst dette er vanleg praksis, synst eg det er urettferdig.
I grunn kan ein med med erfaring og fagbrev få like mye/lite betalt som ein annen som ikkje har noe erfaring eller fagbrev(tenker da på disse som går høyskole)  |
|
| Til Toppen |
|
 |
teralv Kaptein
Ble Medlem: 14 Mar 2005 Innlegg: 110
|
Skrevet: Søn Jun 11, 2006 8:25 pm Tittel: |
|
|
Tips:
Mønstre som matros, og få matros hyre. Du kan være mønstret matros og seile som "kadett". Meget vanlig. Men det spørs om rederiene ønsker dette, da det er mer lønnsomt for et rederi å ansette som kadett, istedenfor som matros. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gjest
|
Skrevet: Søn Jun 11, 2006 8:41 pm Tittel: |
|
|
Mønstre som matros, og få matros hyre. Du kan være mønstret matros og seile som "kadett". Meget vanlig. Men det spørs om rederiene ønsker dette, da det er mer lønnsomt for et rederi å ansette som kadett, istedenfor som matros.[/quote]
Oki, takker.....
Varierer frå rederi til rederi altså. Føler at eg går litt av lærlingetida opp att, visst eg skal mønstret kadett og seile som kadett.
Stiller i grunn på samme nivå som dei som ikkje har noe fartstid. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gjest
|
Skrevet: Man Jun 12, 2006 9:04 pm Tittel: |
|
|
| Anonymous skrev: | Vi må da forvente at kadetter som følger teknisk fagskole har fagbrev matros, og har seilt matros i 2 år eller mer. Dvs lærling. Kadett bør få opplæring innen oppgaver han vil få som styrmann. Det er no min mening.
Høyskole gutta derimot bør piskes til å gjøre lærlingearbeid, lettmatros arbeid, og matros arbeid. Dette gjelder også kadetter som har fulgt fagskole, men ikke har fagbrev. |
Er helt enig i at de som går høyskole selvfølgelig må lære seg å gjøre matros arbeid. Men slik jeg har forstått det må de som går høyskole ha 12 måneder effektiv fartstid, mens de som går fagskolen bare trenger 6 mnd. Så de får nok også gjøre sin del av grunnleggende vedlikeholsoppgaver. |
|
| Til Toppen |
|
 |
Sten Gjest
|
Skrevet: Man Jun 12, 2006 9:35 pm Tittel: |
|
|
| Jeg har selv seilt kadett og syntes også hyra var lav. Men når jeg kom ut opplevde jeg at jeg stort sett kunne jobbe så mye jeg ville. Med overtid hadde jeg derfor sjelden under 15 tusen utbetalt. Dette synes jeg er greit når man tross alt er i en opplæringsstilling. Husk at penga kommer når sertifikatene kommer. Hvis man takler sjølivet. Selv gikk jeg fort på land. Taklet ikke all reisinga og det å være borte halve året fra familien. Det er ikke bra... |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jan Fosse Gjest
|
Skrevet: Man Aug 21, 2006 6:51 am Tittel: Kadetter |
|
|
Leser forumet med interesse.
Det er etterhvert kommet mange utenlanske arbeidstakere ombord. De fleste av dem er meget gode, og foretrekkes framfor norske. Dette gjelder i kunskap og arbeidsvilje. Vi har skiftet ut de norske, og det er noe vi slitt ikke angrer paa.
En annen ting er at alle snakker om tariffen. Husk at dette er MINIMUMs betalingen en reder kan gi. De fleste av rederne har et brukbart "rederitilleg" Men noen bruker bare minimums betaling. Eks. er Solstad, Eidesvik osv. Tenk, ikke sign kontrakt uten alle disse temaene er brakt opp i lyset. Det er vanskeligt i ettertid. At noen rederier skryter av rederihytter osv. betyr ikke noe. Det er hyren som skal betale regningene dine i framtiden..  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Jan Fosse Gjest
|
Skrevet: Man Aug 21, 2006 7:01 am Tittel: Mannskapsjefer |
|
|
Tenk dere godt om.
Mange av disse lyver verre en en politiker. Jo flere skuter de har, jo flere usannheter ser det ut til. Der er ofte bedre men rederier som ikke har mange skuter. De har ofte et mere peronlig forhold til sine seilende. Du er ikke bare et nummer i rekken. Ofte ogsaa lettere med opprykk er det og. Solstad er et godt eksempel. Minimums betaling og du er et nummer i rekken. men de har flere hytter.  |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gjest
|
Skrevet: Man Sep 11, 2006 11:16 pm Tittel: |
|
|
| Anonymous skrev: | | En må nå vel gå ut i fra at en lærling i løpet av de to årene hans som lærling før teknisk fagskole har lært å pikke rust, male, vaske osv. Skulle være helt unødvendig å sette en kadett til den slags ydmykende oppgave som fremtidig offiser. Men høyskole gutta som ikke vet bak/frem på en båt må vel og mer enn gjerne gjøre dritt arbeid. Slike udugelige teoretikere fortjener å vaske og gjøre dritt arbeid. Bære wienerbrød til matrosene og offiserene. Det har vi alle andre gjort opp igjennom. |
Jeg har selv gått høyskolen og har gått noen måneder som kadett nå, det er helt riktiig som mange her sier at når man er styrman så må man kunne alle de oppgavene man skal delegere.
Det som imidlertid blir feil i mine ører er det som er skrevet overnfor. De aller fleste jeg kjenner fra høyskolen, med unntak av et par stykk har seilt før de begynte på skolen, og kan derfor noe fra før. Dessuten er meningen med å være kadett at du skal lære noe, og for å være ærlig så er det ikke akkurat komplisert arbeid å gjøre vedilkeholds arbeid som rustpikking og maling. |
|
| Til Toppen |
|
 |
seawolf
Ble Medlem: 17 Nov 2006 Innlegg: 1 Bosted: Irland
|
Skrevet: Fre Nov 17, 2006 10:40 am Tittel: |
|
|
Nå må dere slutte å syte om kadettlønn.
Tilbake i 1991 gikk jeg for 3000kr!!i måneden,og levde av overtiden vi fikk og som heller ikke var allverden.
Dette var eneste muligheten som var for å opparbeide seg nok fartstid til sertifikatpliktige stillinger.
I dag seiler jeg som kaptein,og angrer ikke på det i det hele tatt!!!
Det er noe som alle må igjennom.
SEAWOLF |
|
| Til Toppen |
|
 |
LA6BOA
Ble Medlem: 11 Sep 2006 Innlegg: 2 Bosted: Tofterøy, Sund kommune
|
Skrevet: Ons Des 13, 2006 1:25 pm Tittel: Re: Kadetter |
|
|
| Jan Fosse skrev: |
De fleste av rederne har et brukbart "rederitilleg" Men noen bruker bare minimums betaling. Eks. er Solstad, Eidesvik osv. Tenk, ikke sign kontrakt uten alle disse temaene er brakt opp i lyset. Det er vanskeligt i ettertid. |
Kan du nemna fleire rederi? _________________ Svein Inge
--Da enkla e' ikkje allti' da besta, men da tar somregel kortare ti'-- |
|
| Til Toppen |
|
 |
Norges-Virgin
Ble Medlem: 22 Okt 2007 Innlegg: 4
|
Skrevet: Tir Okt 23, 2007 7:28 pm Tittel: |
|
|
| Anonymous skrev: | Skyt meg om jeg tar feil, men jeg tror gjest i ovenstående innlegg roter litt med begreper.
En som har fulgt den ordinære veien til teknisk fagskole, og da mener jeg "skole-veien", har som gjest riktignok påpeker 2 års lærlingetid. dette må ikke forveksles med 2 år seiling som matros.... en lærling er pr.def. ikke ansvarlig for noe dekksarbeide, han/hun er som tittelen sier under opplæring.
For kadetter som har reist en viss tid som matros tidligere, er jeg enig med gjest i at kadetten hovedsakelig bedriver bro-oppgaver.
Dette er imidlertid ikke så aktuelt, da man slipper kadett-tid med 36 mnd fartstid som matros.
Det vil i alle tilfeller i stor grad bli opp til kaptein/O.stm å vurdere opplegget for kadetten.
Det stemmer at en lærling ikke ar ansvaret for dekksarbeidet. Men det er mange som forveksler dette.
Når det gjelder kadett tiden så tror jeg mange av de kommende styrmennene må se seg i speilet å innse at de har mye de skal lære. Det er en stor forskjell på å være matros og vakthavende styrmann. Ser mange her inne på forumet klager over lønn,oppgaver etc.
For mange av kadettene er det slettes ikke sikkert at de kommer på samme fartøys type som de har hatt læretiden på. Hvis man tror at det første manskal gjøre er å sitte i en stol å gi andre ordre om hva de skal gjøre og hva som er nedverdigene så tar de skammelig feil.
Selv om man har fagbrev matros og fullført skole så må man regne med og man bør være interessert i å gå ned på dekk,sette seg inn i hva som foregår samt de oppgavene som utføres på dekk. På mange båter så skjer en hel del av arbeidet faktisk på dekk. Men det er klart at en kadett skal ha opplæring på bro,men det innebærer oppgaver som ikke alltid er like givende. Men det er gang sånn at en styrmann har mange oppgaver og at alle ikke er like "gøy".
Når det gjelder lønn så skal man tenke seg nøye om før man velger måten opplæringstillingen skal utføres på.
En kadett kan gjerne ha matros stilling å ta boken utenom,men da må man ikke forvente at man skal få være mye på broen under vanlig arbeidstid.
Er man i en ren opplæringstilling så er det en helt annen situasjon. Kommer ann på skip og opplegg,men da kan det være at de har en kadett istedet for en ekstra styrmann. Ut i fra det så får man med seg mye mer enn andre alternativ. Lønn for opplæringstilling er ikke høy,fordi du er da i realiteten en ekstra mann om bord.
Blir dritt lei av all denne sytingen til folk som skal ut i kadett stilling. Er mye bedre å gå inn i opplæringstiden med en positiv innstilling.Lære å ta med seg så mye som mulig.
Har selv kadett under oss nå,han gjør oppgaver som vi styrmenn skal gjøre,går på dekk hvis vi ber han om det.Han klager ikke et sekund. En positiv man med en lys framtid i møte. Spør han om noe,gjerne noe han ønsker å sette seg inn i.JA så får han svar og han blir involvert.
Når han er på dekk så lærer han ting som noen av oss styrmenn ikke kan.Nemlig fordi vi har erfarne matroser som har masse kunnskap. All honnør til dem.
fhv matros (10 år) |
_________________ Visdoms ord!! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Norges-Virgin
Ble Medlem: 22 Okt 2007 Innlegg: 4
|
Skrevet: Tir Okt 23, 2007 8:03 pm Tittel: |
|
|
| Anonymous skrev: | | En må nå vel gå ut i fra at en lærling i løpet av de to årene hans som lærling før teknisk fagskole har lært å pikke rust, male, vaske osv. Skulle være helt unødvendig å sette en kadett til den slags ydmykende oppgave som fremtidig offiser. Men høyskole gutta som ikke vet bak/frem på en båt må vel og mer enn gjerne gjøre dritt arbeid. Slike udugelige teoretikere fortjener å vaske og gjøre dritt arbeid. Bære wienerbrød til matrosene og offiserene. Det har vi alle andre gjort opp igjennom. |
Tror du skal være skjele glad du ikke er kadett hos oss,med den instillingen kan du glede deg til å bli overstymann. Da får du sikkert noen reale aha opplevelser ellers så kan jeg tenke meg at det går neden om og hjem.
Hva tror du at du har av kompetanse. Når du blir styrmann så slipper du ikke unna ansvaret. Tror du skal gå inn med en annen instilling,kanskje prøve å få med deg noen nyttige ting..
Selv om man har gått høyskole så er ikke det gitt at du har bedre kompetanse.Kanskje tvert imot. Men lykke til,får det kommer du sikkert til å trenge. _________________ Visdoms ord!! |
|
| Til Toppen |
|
 |
Gjest
|
Skrevet: Tor Okt 02, 2008 11:02 am Tittel: |
|
|
Lønn er ikke alt gutter,men selvfølgelig skal man ha så man klarer seg.
Når jeg gikk som kadett fikk jeg god betaling,men jeg gikk stort sett på dekk hele tiden.I tillegg til dette hadde jeg ansvaret for mange administrative jobber som(POB,Cabin plan,Mannskapspapirer og generelle administrative ting skipperen skulle ha gjort.
Når jeg nå seiler som styrmann går jeg sammen med en Offiser på dag og dermed får jeg muligheten til å lære det jeg ikke fikk lært i kadett-tiden.Når du kjører opp til bil og får sertifikatet er ikke det det samme som at du KAN å kjøre bil,men derimot at du har lov å begynne å praktisere.......
Er forresten en del skremmende holdninger til folk som har gått Maritim Høyskole her og det kommer man ikke langt med her i livet.Jeg gikk selv på Teknisk Fagskole hvor jeg begynte etter endt læretid og noen mnd som Matros.Når man jobber ombord på et skip må man forholde seg til mange forskjellige mennesker, og har man fordommer mot enkelte mennesker blir du nok ganke fort eksludert.Godt miljø er utrolig viktig ombord på en båt og dermed må man prøve å gjøre det beste ut av det.
2 styrmann/DPO DPFV Sandpiper |
|
| Til Toppen |
|
 |
|
|
Du kan starte nye temaer i dette forumet Du kan svare på temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|